Hur fungerar vårt stödcentrum?

Vem är det som svarar på mina frågor?

Du får svar från en av våra stödvolontärer som jobbar på Make a Change. De har olika bakgrund – samtals coacher, terapeuter, jurister, lärare, skyddsombud etc. Vi finns för att lyssna på just dig och för oss är inget för stort, för litet, för svårt eller för jobbigt.

Vad kan jag prata med Make a Change om?

Har du blivit mobbad på skolan eller på nätet? I din idrottsförening, på nätet eller på din arbetsplats? Det kan både handla om dig själv eller någon du känner. Att du och alla andra får prata med oss är inte samma sak som att vi kan hjälpa till med allt. Ibland kan det vara så att någon annan är bättre på just det du vill ha hjälp med. I så fall berättar vi det för dig och hjälper dig att hitta rätt. Den enda gången vi på Make a Change avslutar ett samtal är om vi märker att det du säger att du vill ha hjälp med är på skoj, lite som en busringning. Då är du välkommen att ringa, chatta eller mejla en annan dag när det finns något du verkligen vill ha hjälp med.

Hur gammal får jag vara för att prata med Make a Change?

Oavsett ålder är du välkommen att prata med oss. Tänk bara på att om du är vuxen ( över 18 år ) väljer du att chatta eller maila till vårt vuxenstöd, och är du barn eller ung så väljer du chat eller mailstöd för barn. Detta på grund av att våra volontärer har olika bakgrund och kunskap som anpassar sig bättre för respektive åldersområde. Allt för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Är jag anonym när jag hör av mig till Make a Change?

Ja, du är anonym när du hör av dig till Make a Change. Det betyder att stödvolontären du pratar med inte vet vem du är. Stödvolontären kan inte se vem du är eller vilken IP-adress din dator har. När du skall starta en chat behöver du dock uppge ett ”namn” vilket egentligen kan vara vad som helst, likväl gäller detta den mailadress du uppger ( om du inte vill spara den dialog du kommer att ha med våra stödvolontärer, då du efter att chatten avslutats kan välja att maila samtalet till dig själv  )

Det är inte ovanligt att höra av sig till Make a Change flera gånger. Då kan stödvolontärerna på Make a Change känna igen det användarnamn som du själv valt, den ”mailadressen” du angett eller helt enkelt känna igen din berättelse, men de behöver fortfarande inte veta vem du är. Det är först om du själv väljer att berätta vem du är som du inte längre är anonym. På Make a Change ser vi det som att din anonymitet bryts om du berättar ditt för- och efternamn, ditt personnummer och var du bor. Det betyder dock att det går bra att säga vad du själv eller andra heter i förnamn utan att anonymiteten försvinner.

Syns det någonstans att jag kontaktat Make a Change?

Du behöver rensa i din webbhistorik för att ingen ska se att du varit inne på Make a Change hemsida.

Har Make a Change tystnadsplikt?

Ja, på Make a Change har vi tystnadsplikt, vilket innebär att vi inte får berätta för någon annan om det du säger till oss i ett samtal oavsett om det sker via chat eller mail. Du kan vara trygg med att det som du berättar för oss stannar hos oss. Det finns ett undantag från tystnadsplikten och det är ifall du har berättat vem du är och dessutom berättat något som gör att vi blir väldigt oroliga för att du eller någon annan är i fara. Då kommer vi att ta kontakt med socialtjänsten och berätta för dem att vi är oroliga. Det gör vi för att du ska få så bra hjälp och skydd som möjligt. Det är alltså först om du själv valt att bryta din anonymitet som vi kan göra det och vi gör det aldrig utan att berätta det för dig.

Samlar Make a Change information om mig eller andra barn och vuxna?

Make a Change chattar och mejl ger viktig information om hur barn och vuxna har det och ett av våra uppdrag är att sprida det till andra för att öka kunskapen om barn – och vuxnas livsvillkor och för att påverka politiker och beslutsfattare så de lever upp till vår lagstiftning och människors rättigheter. Därför dokumenterar vi alla våra kontakter genom att spara vad kontakten har handlat om. Din och andras anonymitet är alltid skyddad på Make a Change enligt GDPR ( Dataskyddsförordningen ) och informationen sparas på en säker server. Inget av det vi dokumenterar går heller att koppla till en speciell person. Din anonymitet är det absolut viktigaste för oss.

Kan jag ha kontakt med samma stödvolontär flera gånger?

De är flera stödvolontärer som arbetar på Make a Change och allihop svarar i chatt och på mejl. Vi gör det i tur och ordning utifrån hur samtalen och mejlen kommer in. Det går inte att välja vem som ska svara i chatten eller på mejlen när du hör av dig. Om du hör av dig flera gånger till Make a Change kan det ibland hända att du hamnar hos samma stödvolontär, ibland inte – men du ska alltid kunna få bra stöd.

STÖTTA OSS

Genom att stötta oss är du med och bidrar i det förebyggande arbetet mot mobbning.

Vi utbildar skolor, företag och idrottsföreningar över hela landet.

STÖTTA OSS

Föreläsningar